fbpx

Adverteren op Facebook: 3 tips voor de juiste doelgroep

Adverteren op Facebook Wil je adverteren op Facebook? Dan is het heel belangrijk dat je jouw doelgroep goed specificeert! Hoe? Wij geven je 3 tips! Het gebeurt nog te vaak dat ondernemers met een Facebookpagina ervoor kiezen een bestaand bericht te promoten zonder vooraf een doelgroep in te stellen. Dat

Adverteren op Facebook

Wil je adverteren op Facebook? Dan is het heel belangrijk dat je jouw doelgroep goed specificeert! Hoe? Wij geven je 3 tips! Het gebeurt nog te vaak dat ondernemers met een Facebookpagina ervoor kiezen een bestaand bericht te promoten zonder vooraf een doelgroep in te stellen. Dat is zonde want hierdoor mis je een waardevolle groep.

In dit artikel geef ik je een paar tips hoe je Facebook-campagnes het beste kunt inzetten en dus ook kan gaan profiteren van je campagne.

1. Gebruik specifieke targeting

Facebook heeft uitgebreide en specifieke targeting opties. Je kan op allerlei verschillende onderwerpen en interesses targeten. Daarnaast is Facebook een kanaal waar je je doelgroep heel specifiek kan maken d.m.v. sociaal-demografische kenmerken.

Door alleen het instellen van een interesse of onderwerp en deze te richten op iedereen in Nederland van 18 tot 50 jaar is niet specifiek genoeg. Verkoop je bijvoorbeeld dameskleding, dan wil je een vrouw van 24 waarschijnlijk iets heel anders laten zien dan een vrouw van 44. Maar dit geldt ook voor andere branches. Bijvoorbeeld in mijn branche, ik bouw websites, mijn generatie weet hier best veel van, deze groep spreek ik op een manier aan zoals ik met mijn vriendinnen praat. Maar er is ook een groep die er veel minder over weet, personen in de leeftijdscategorie 45 t/m 65 jaar benader ik weer heel anders want zij zijn niet opzoek naar een webdesigner, maar naar een webdesigner die hun van A-Z uitlegt hoe iets werkt en waar ze misschien nog iets van kunnen leren.

Daarnaast is een bijkomend voordeel van deze specifieke manier van segmenteren dat je ook echt iets kunt zeggen over de doelgroepen. Door te specificeren zal je uiteindelijk een goed inzicht krijgen in een doelgroep die voor jou wel werkt via Facebook en verkopen oplevert en welke doelgroep niet.

2. Check de frequentie

Check de frequentie wanneer je gaat adverteren op Facebook en gebruik maakt van specifieke targeting. Facebook hanteert namelijk drie dingen, impressies, bereik en frequentie. Het aantal impressies is het totale aantal keer dat een bepaalde advertentie is vertoond. Bereik is het aantal unieke personen dat je met je advertentie hebt bereikt. Maar er is ook een onderdeel frequentie, dit hoeft natuurlijk niet 1 te zijn, liever niet zelfs want het kan zijn dat iemand de advertentie vaker moet zien om uiteindelijk een actie uit te voeren. Maar ligt je frequentie hogen dan vijf, dan kan je het beste je budget verlagen, je doelgroep iets te vergroten (als dat nog mogelijk is).

3. Test, test en dubbel test!

Test verschillende advertenties, advertentievormen en verschillende doelgroepen, zo zal je uiteindelijk de juiste doelgroep voor je campagnes vinden. Je zult zien dat de prestaties van verschillende advertenties en advertentievormen verschillen binnen de dezelfde doelgroep. Maar zo weet je wel precies wat wel of niet werkt in een bepaalde doelgroep. Je kan dat terugzien in het bereik, CTR of het aantal reacties.

Er bestaat ook nog zoiets als de relevantiescore. Deze score is gebaseerd op de prestatie van je advertentie. Door deze score worden bereik en de kosten van je advertentie beïnvloed. Ook hiervoor geldt dat je door het testen de best presterende advertenties krijgt en dus uiteindelijk meer waar voor je geld.

Ik hoop dat ik je met deze drie tips heb kunnen overtuigen van het feit dat er meer komt kijken bij een advertentie dan alleen een stukje tekst en een afbeelding. Vergeet ook niet om te retargetten, want je wil degene die interesse in jou heeft natuurlijk warm houden.

Onze diensten

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Hieronder vind je al onze diensten.

Bedrijfsnaam laten ontwerpen 
Logo laten ontwerpen
Huisstijl laten ontwerpen
Grafische vormgeving
Bedrijfsfotografie
Bedrijfsvideo’s
Website laten maken
Webshop laten maken
SEO teksten laten schrijven
Blog laten schrijven
Social Media uitbesteden
Social Media campagne uitbesteden

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs