fbpx Skip to content

AVG-proof zijn; wat betekent het en waarom is het zo belangrijk?

Je hebt vast wel eens over de AVG gehoord, zeker sinds 25 mei 2018, toen deze privacywetgeving officieel van start ging. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming, wat staat voor privacywetgeving omtrent persoonsgegevens. Deze wetgeving zorgt voor meer verantwoordelijkheden voor organisaties en maakt het mogelijk om boetes op te leggen aan degenen die deze wetten overtreden. Nu staat AVG eigenlijk voor iets ontzettend breeds, maar ook jouw bedrijfswebsite moet hieraan voldoen. Wat betekent dit nu precies en hoe weet je zeker dat je geen wetten overtreedt? Wij helpen je daar graag mee!

Klik hier voor een gratis AVG website check

Waarom belangrijk om als bedrijf te vermelden?

Als bedrijf heb je al snel te maken met de verwerking van persoonsgegevens zonder dat je het doorhebt. Heb jij bijvoorbeeld een klantenbestand of vraag je bezoekers van je website om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief via hun emailadres? Dan moet je je al aan de AVG-regels houden. Tegenwoordig zijn we meer dan ooit bezig met privacy en met het beschermen van onze informatie, dus het is belangrijk om het vertrouwen van je (potentiële) klanten te krijgen als je zaken wilt doen. Wanneer men ook maar een klein beetje het gevoel krijgt dat je onzorgvuldig met hun informatie omgaat, ben je je business al kwijt en dit is schadelijk voor je imago.

Correct omgaan met gegevens

Maar hoe ga je dan correct om met de gegevens van je klanten? Er zijn een aantal punten die je in acht moet nemen, bijvoorbeeld:

  • Houd een overzicht bij van alle verwerkingen die je doet voor de verwerkingsverantwoordelijke (registerplicht).
  • Beveilig de persoonsgegevens goed.
  • Je mag alleen andere verwerkers inschakelen als de verwerkingsverantwoordelijke je daar vooraf toestemming voor gegeven heeft.
  • Bepaal vooraf hoelang je de verwerkte persoonsgegevens gaat bewaren.
  • Je mag persoonsgegevens in principe alleen binnen de EU opslaan en verwerken.

(bron: brochure van de Rijksoverheid)

Je kunt de AVG-richtlijnen voor bedrijven vinden via de site van de Rijksoverheid, mocht je je goed willen verdiepen in de regelgeving. Deze veranderen echter wel regelmatig of worden aangevuld. Hierdoor is het bijna onmogelijk om altijd up-to-date te zijn van alle aanpassingen, waardoor je nooit zeker weet of je aan alle regels voldoet. Het makkelijkste is om dit over te laten aan bedrijven die hier constant mee bezig zijn, zodat jij je gewoon kunt focussen op jouw eigen werk.

Is een cookiemelding dan niet genoeg?

Elke site heeft er eentje: de cookiemelding. Een pop-up scherm waarbij de gebruiker actief toestemming moet geven om cookies op te slaan, waarbij informatie over de gebruiker wordt ingezet voor allerlei doeleinden. Is het vragen om toestemming genoeg? Het is belangrijk dat tracking cookies pas worden ingeladen nadat er actief toestemming gegeven is door de websitebezoeker, maar helaas gebeurd dit vaak al wanneer de gebruiker op de website belandt. Dit is dus schending van de AVG-wetgeving.

Wij kunnen jouw website gratis checken om te zien of je voldoet aan de huidige wetgeving. Doe hier een volledig gratis AVG check van jouw bedrijfswebsite, dan kunnen wij dit maandelijks voor je verzorgen en up-to-date houden.

Sharing is caring!

Onze diensten

Meer blogs