fbpx

Alles wat je moet weten over Google analytics ga4

Google Analytics ga4 is de nieuwe verbeterde versie van Google Analytics. Het is een platform waarmee je de interacties van websitebezoekers kunt analyseren. Je kunt gedetailleerde informatie over het gedrag van gebruikers inzien. Denk bijvoorbeeld aan: hoeveel tijd ze doorbrengen op je website, welke pagina’s ze bezoeken, hoe ze zich

Google Analytics ga4 is de nieuwe verbeterde versie van Google Analytics. Het is een platform waarmee je de interacties van websitebezoekers kunt analyseren. Je kunt gedetailleerde informatie over het gedrag van gebruikers inzien. Denk bijvoorbeeld aan: hoeveel tijd ze doorbrengen op je website, welke pagina’s ze bezoeken, hoe ze zich verplaatsen tussen verschillende pagina’s en welke acties er worden uitgevoerd. Door deze informatie te analyseren, kun je de website optimaliseren.

Het verschil tussen UA en Google Analytics ga4

Het belangrijkste verschil tussen UA (Universal Analytics) en Google Analytics ga4 is de manier waarop gegevens verzameld worden en de manier van rapporteren. UA is de oudere versie van Google Analytics, hierbij worden gegevens verzameld op basis van sessies. Een sessie begint wanneer een gebruiker op een website aankomt en eindigt wanneer de gebruiker de website verlaat, of meer dan 30 minuten inactief is. Bij de nieuwe versie worden gegevens verzameld op basis van individuele gebeurtenissen en interacties van gebruikers. Hierdoor kan GA4 veel meer gedetailleerde en uitgebreide informatie verzamelen. Daarnaast rapporteert UA gegevens in een hiërarchische structuur, waarbij gegevens worden gegroepeerd op basis van dimensies en statistieken. GA4 rapporteert gegevens in een vlakke structuur, waarbij alle gegevens als gebeurtenissen worden gerapporteerd. Hierdoor kun je veel sneller en eenvoudiger data analyseren. Vanaf 1 juli 2023 is GA4 de standaard. Het oude Universal Analytics verwerkt dan geen nieuwe gegevens meer. Je kunt nog wel oude gegevens inzien.

De voordelen van Google analytics ga4

  • Het belangrijkste voordeel van Google Analytics GA4 is de verbeterde tracking van gebruikersgedrag op verschillende apparaten. Dit komt doordat GA4 gebruik maakt van een nieuwe trackingtechnologie. Deze technologie staat bekend als ‘gebeurtenisgebaseerde tracking’. GA4 verzamelt data over elke interactie van een gebruiker. Zo krijg je een nauwkeuriger beeld van hoe websitebezoekers navigeren op de website en waar ze mogelijk vastlopen. Hierdoor kun je de website optimaal verbeteren om betere resultaten te behalen.
  • GA4 richt zich op privacy en gegevensbeveiliging. Met GA4 kun je gevoelige informatie, zoals persoonlijk identificeerbare informatie, verwijderen. Daarnaast worden alle gegevens die door GA4 worden verzameld, versleuteld en opgeslagen op Google-servers, wat de veiligheid van de gegevens verbetert.
  • Dankzij de nieuwe en verbeterde integraties heb je de mogelijkheid om gegevens van verschillende apparaten en platforms te combineren en te analyseren. Hierdoor heb je bijvoorbeeld beter inzicht in lopende campagnes in Google Ads.

Wil je meer weten over Google analytics ga4? Houd dan onze website en socials in de gaten! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen als het gaat om het analyseren en verzamelen van gegevens en het optimaliseren van je website? Of wil je een nieuwe website laten maken en koppelen met Google Analyitcs? Neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag.

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs