Maak jij al gebruik van Google Analytics? Wij verklappen in een nieuwe blog een aantal Google Analytics tips en tricks van onze online marketeer. Wat houdt Google Analytics in? Met Google Analytics kun je alle activiteiten van jouw websitebezoekers meten, inzien en analyseren. Denk hierbij aan het IP adres, type browser, type apparaat, interesses, geslacht en de leeftijd van de websitebezoeker. Maar je kunt ook het gedrag van de websitebezoekers inzien. Op welke pagina haken de websitebezoekers vaak af? Hoe veel websitebezoekers verlaten het winkelmandje zonder te betalen? Je kunt heel veel relevante informatie verzamelen. Door middel van deze data kun jij jouw positie op Google verbeteren en meer omzet en conversie genereren. Maar hoe werkt het? Dat vertellen wij je graag! Lees hieronder onze Google Analytics tips.

 

Google Analytics tips

 

  • Starten met Google Analytics
    Om Google Analytics in te stellen heb je een trackingcode nodig. Het is heel belangrijk dat de trackingcode van Google Analytics op elke pagina van je website wordt ingesteld en dus niet alleen op de homepagina. De trackingcode kun je vinden in je Analytics account. Daarnaast is het belangrijk dat je het eigen bezoek filtert. Anders word jij zelf ook als websitebezoeker meegerekend en kan het eigen bezoek een groot deel van het totaal zijn. In Google Analytics kun je op basis van je ip-adres(sen) in de beheerdersomgeving filters maken. Get it? Dan kun je door!
  • Website doelstellingen bepalen
    Hoge bezoekersaantallen, daar word je blij van! Maar is dat wel terecht? Voeren jouw websitebezoekers wel acties uit op jouw website? Nemen ze wel contact met je op? Ronden ze het betaalproces af op de betaalpagina? Vragen ze wel een brochure aan? Het is belangrijk om inzicht te krijgen in dit soort zaken. Start met het bepalen van de doelstellingen van je website. Wanneer je de doelstelling concreet is, is het mogelijk om de doelstellingen meetbaar te maken in Google Analytics. Zo kun je meten waar het verkeer naar jouw website vandaan komt. Denk aan Google, Facebook of nieuwsbrieven. Met deze inzichten kun je je niet alleen richten op hoge bezoekersaantallen, ook op bezoekers die bijdragen aan je website doelstellingen. Je kunt de doelen inrichten in de beheerdersomgeving van Google Analytics.
  • Online marketing doelstellingen inzien
    Je hebt je website geoptimaliseerd voor betere resultaten in google Google, je zet AdWords en social media campagnes in en je maakt gebruik van e-mailmarketing. Maar levert dit ook echt iets op? Verkoop je daardoor je producten beter? Nemen meer mensen contact met je op? In Google Analytics kun je dat inzichtelijk maken. Je kunt verschillende rapporten raadplegen om te kijken hoe je online marketing-inspanningen bijdragen aan je website doelstellingen. Hier kun je bijvoorbeeld ook inzien welke campagnes hebben geleid tot conversies, zo kun je bepalen in welke campagnes je moet investeren of juist niet.
  • Google Search Console
    Met Google Search Console kun je in Google Analytics zien hoeveel bezoek je ontvangt uit Google en via welke zoekwoorden. Zo ontdek je welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website. Deze zoekwoorden kun je dan verwerken in jouw SEO pagina’s. Om deze tool te gebruiken kun je je gratis aanmelden en moet je Google Search Console koppelen aan jouw Google Analytics, dat doe je ook in de beheerdersomgeving. Bekijk de statistieken over de vindbaarheid in het rapport Acquisitie > Search Console > Zoektermen. Welke zoekwoorden staan in de top 3 positie in Google maar hebben weinig klikken ontvangen? Die zoekwoorden kun je dan nog eens wat extra aandacht geven en verbeteren.
  • Interne zoekmachine resultaten
    Heeft jouw website een zoekmachine? Dan kun je met Google Analytics daar de resultaten van inzien. Zo zie je op welke zoekwoorden jouw websitebezoekers zoeken op jouw website. Met deze informatie kun jij jouw websitebezoekers beter bedienen. Wellicht zoeken zij op andere zoekwoorden naar een pagina op jouw website dan de zoekwoorden die jij ervoor hebt ingesteld. Deze zoekwoorden kun je dan aanpassen en zo wordt de pagina de volgende keer makkelijker gevonden. Ook dit kun je instellen in de beheerdersomgeving van Google Analytics. Succes!

Wat vond jij van onze Google Analytics tips? Wil je er graag meer over weten? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op. Ben je benieuwd naar meer interessante en informatieve blogs? Neem dan een kijkje op onze blogpagina!