fbpx

Hoe schrijf je een blog? 7 tips voor het schrijven van een goede blog!

Een blog schrijven die zó goed in elkaar zit dat je positionering in Google een boost krijgt. En je meer traffic genereert naar je website of webshop. Dat is de droom van iedere (schrijvende) ondernemer. Maar valt het ook te realiseren? Ja! Máár er is wel een kleine side note:

Een blog schrijven die zó goed in elkaar zit dat je positionering in Google een boost krijgt. En je meer traffic genereert naar je website of webshop. Dat is de droom van iedere (schrijvende) ondernemer. Maar valt het ook te realiseren? Ja! Máár er is wel een kleine side note: bloggen is een proces, het positieve effect is nooit direct zichtbaar. Wij geven 7 tips voor het schrijven van een goede blog.

 

Trending topic

Schrijf over een populair onderwerp. Onderzoek waar jouw doelgroep warm van wordt. Welke vragen hebben zij? En welke vragen kun jij beantwoorden? Of is er op dit moment een onderwerp populair binnen jouw branche? Bedenk wat lezers willen lezen.

Voorbeeld: Momenteel is er veel commotie over ‘Meta Verified’ en daarom schreven wij daar een blog over. We willen lezers antwoord geven op hun vragen over dit onderwerp. Omdat het een ‘hot topic’ is genereren we automatisch meer traffic naar onze website.

Long-tail keyword

Heb je het perfecte onderwerp bedacht? Bepaal dan je keyword, ook wel zoekwoord genoemd. Doe onderzoek naar het zoekvolume van een keyword in een zoekmachine of handige tool. We raden aan om te kiezen voor een keyword van minimaal drie woorden, een long-tail keyword. Hoe specifieker, hoe beter.

Een keyword zonder zoekvolume wordt nóg niet op gezocht. Dat wil niet zeggen dat daar geen verandering in kan komen. Geloof je in jouw gekozen keyword? Go for it! Kies je liever voor een keyword mét zoekvolume? Let er dan op dat het zoekvolume niet te hoog is, want dan kun je het wel vergeten. Een zoekmachine is een verzamelbak van content, het is niet eenvoudig – wel mogelijk, om met jouw content er tussenuit te springen. 

Pakkende titel

Op basis van je onderwerp en keyword bedenk je een pakkende titel. Gaat jouw onderwerp over fotografie tips en is het keyword: ‘handige fotografie tips’? Verwerk beide dan in de titel van het artikel.

Voorbeeld: 10 handige fotografie tips voor een beginnend fotograaf. Het onderwerp in deze titel is gelijk duidelijk en het keyword is erin verwerkt. Daarnaast is er gekozen voor een getal in de titel. SEO-technisch is dit interessant.

Kernboodschap

Niemand zit te wachten op ‘smalltalk’. Draai er niet te veel omheen, kom direct ter zake. Zo voorkom je dat men je pagina verlaat of zelfs je website direct verlaat. Lezers klikken op een tekst om antwoord te krijgen op hun vraag of om informatie en tips in te winnen. Niet om te lezen wat ze al weten of iets te lezen wat niets te maken heeft met het onderwerp.

Alinea’s en afbeeldingen

Deel de tekst op in meerdere alinea’s en maak gebruik van afbeeldingen. Dit doorbreekt een tekst en maakt het makkelijk leesbaar. Wanneer je gebruik maakt van onafgebroken teksten zal de lezer snel afhaken en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Call to action

Laat op de pagina een call to action button terugkomen. Het doel hiervan is dat de lezer een actie uitvoert en langer op jouw website of webshop blijft. Je kunt bijvoorbeeld een call to action plaatsen om contact op te nemen, voor het maken van een afspraak of het inschrijven van de nieuwsbrief.

SEO

Search Engine Optimization, deze mag uiteraard niet ontbreken als je wil dat je blog een boost krijgt in zoekmachines zoals Google. Je bent eerder al gestart met SEO door een goed keyword uit te zoeken. Door middel van een plugin kun je SEO op de juiste manier instellen, dit wijst zich vanzelf. Welke plugin je hiervoor moet gebruiken is afhankelijk van wat je zelf fijn vindt. Wil je nog meer doen? Verwerk dan een aantal interne en externe links in de tekst. Link bijvoorbeeld naar een andere pagina, een dienst of blog in de tekst. Daar worden zoekmachines blij van! Goed om te weten: SEO heeft tijd nodig, het effect hiervan is pas later zichtbaar.

 

Met deze 7 tips voor het schrijven van een goede blog kun je aan de slag. Succes! Klim je liever niet zelf in de pen? Laat het dan uitbesteden! Wij schrijven dagelijks blog en nemen bovenstaande punten mee. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. 

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs