WhatsApp
1

Wat zijn de top 5 trends in SEO in 2020?

Ieder jaar houdt Google de gemoederen bezig. Het algoritme lijkt constant te veranderen en wanneer je gewend bent aan de ene wijziging op SEO-gebied, lijkt er weer een nieuwe op te duiken. Tijd om op een rijtje te zetten wat de top 5 trends in SEO in 2020 zijn. SEO,

Ieder jaar houdt Google de gemoederen bezig. Het algoritme lijkt constant te veranderen en wanneer je gewend bent aan de ene wijziging op SEO-gebied, lijkt er weer een nieuwe op te duiken. Tijd om op een rijtje te zetten wat de top 5 trends in SEO in 2020 zijn. SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, is een vorm van online marketing die zich richt op zo hoog mogelijk scoren in zoekmachines en dan met name in Google omdat deze nu eenmaal het meest gebruikt wordt.

1. Focus op backlinks

Het hebben van een sterk linkprofiel is belangrijk voor je vindbaarheid in Google. Hoe meer relevante andere websites naar jouw linken, met backlinks, des te hoger je ranking. Maar let op. Het gaat om relevante links en wanneer wordt een link relevant bevonden? Kies niet voor websites van bedrijven die enkel aan massale linkbuilding doen. Irrelevante backlinks worden juist eerder bestraft dan beloond. Ga dus alleen voor kwalitatieve links van websites die te maken hebben met jouw organisatie en de branche waarin jij opereert. Laat zien dat jij betrouwbaar en een expert bent in jouw vakgebied. Deze SEO-trend blijft dus voortduren.

2. Context boven keywords

Om alle teksten te kunnen lezen gebruikt Google ‘Artificial Intelligence’ en kiest zo welke resultaten getoond worden bij een zoekopdracht. Het is dus belangrijk dat jouw content uniek is en precies antwoord geeft op de zoekvraag. De teksten en opbouw van je website moeten dus logisch voor de bezoeker zijn en in het teken staan van antwoord geven of een oplossing bieden. Dit klinkt heel vanzelfsprekend en is zeker niet nieuw voor de SEO-tekstschrijvers onder ons. Wat wel een feit is, is dat Google zich blijft ontwikkelen op dat gebied en dat complete zinnen inmiddels evengoed meetellen. Google gebruikt ‘BERT’ voor de AI en dit zorgt ervoor dat het algoritme weer is veranderd en dat Google steeds beter in staat is om de context van een tekst te kunnen bepalen. Schrijf dus minder gericht op de keywords en meer gericht op de inhoud.

3. FAQ Page snippets

Laten we beginnen met het verschil tussen rich snippets and featured snippets. Rich snippets zijn korte omschrijvingen zodat Google herkent wat jij doet en deze omschrijvingen dragen bij aan jouw vindbaarheid in de zoekresultaten. Hier kun je ook bijvoorbeeld een sterbeoordeling kwijt en zien bezoekers in een oogopslag wat je doet. Featured snippets geven antwoord op een vraag en zijn geselecteerd als antwoord op de vraag van de bezoeker. Ze staan bovenaan en vallen dus goed op. Tegenwoordig zijn er ook FAQ Page snippets en kun je vragen die je op je website beantwoord ook in de zoekresultaten laten zien. Het grote voordeel van de FAQ Page Snippets is dat deze meer ruimte krijgen van Google en je dus nog meer opvalt en nog meer van je voordelen of expertise kunt laten zien. Door antwoord te geven op de populairste vragen, worden deze vragen en antwoorden door Google getoond. Het is dus zeker de moeite waard om hier mee aan de slag te gaan. Deze SEO-trend kan veel voordelen bieden.

4. Lokale SEO speelt een grote rol

Omdat iedereen tegenwoordig steeds vaker op zoek gaat via een mobieltje, heeft dat ook gevolgen op de manier van vragen stellen en op welke antwoorden de bezoeker wil zien. Mensen gebruiken vaak hun mobiel als ze direct antwoord op een vraag willen en als ze ergens zijn en iets de omgeving willen zoeken. Dus met name ‘omgeving’, ‘lokaal’ en soortgelijke zoekwoorden worden extra vaak tijdens mobielgebruik gekozen. Doe hier je voordeel mee en zorg ervoor dat jij antwoord hebt op dit soort locatiegerichte vragen.

5. Voice Search

Men verwacht dat 50% van de zoekopdrachten op korte termijn spraakgestuurd zal zijn. En dat komt mede door de populariteit van Home Smart apparaten. Hier kun je op inspelen door op vraag en antwoord gestuurde content op je website te plaatsen. Keywords worden minder belangrijk, mensen zoeken op een vraag, niet op slechts een of twee woorden, gebruik die kennis als content maakt. Voice Search is de toekomst en we merken dat SEO anno 2020 hier dus al op inspeelt.

En hoewel we deze top 5 trends in SEO in 2020 vast niet voor het hele jaar gelden, kunnen we hiermee een frisse start maken. En mochten er belangrijke veranderingen plaatsvinden, dan geven wij je hier natuurlijk direct een update van.
Mocht je nog meer handige SEO-tips willen? Lees dan deze blog. Mocht je SEO graag uitbesteden, dan kunnen wij je helpen. Bekijk hier de mogelijkheden.

Onze diensten

Kunnen wij ook wat voor jou betekenen? Ja, ik wil SEO teksten laten schrijven.

Ilona

Meer weten?

Vond je dit interessant maar wil je meer weten? Neem gerust contact met mij op.

Nieuwste blogs