fbpx Skip to content

Sterke branding; zo ga je van start!

Goede branding is erg belangrijk voor jouw bedrijf. De kans dat je dit weet is vrij groot, maar wat verstaan we precies onder goede branding? Waarom worden merken als Mercedes en Chanel wereldwijd verkocht? Wat doen deze merken om een sterk merk neer te zetten en hoe kun jij van hen leren? Heb jij al een sterke branding staan of kun je nog wat hulp gebruiken? We geven je graag wat tips hoe jij jouw merk met goede branding zo compleet mogelijk op de kaart zet.

Merkbeleving

Jouw huisstijl is belangrijk. Natuurlijk kies je een huisstijl die goed bij jou als persoon en bij jouw bedrijf past, maar past dit ook goed bij jouw doelgroep? Bij goede branding heb je de perfecte combinatie tussen beide gevonden en weet je direct wat jouw gewenste doelgroep aantrekt. Het is niet voor niets dat de huisstijl van een merk als Mercedes een strakke en serieuze uitstraling heeft. Het merk richt zich namelijk op een wat oudere, welvarende doelgroep met een zakelijk karakter. Een merk als Chanel richt zich juist op de elegante, moderne vrouw, wat je duidelijk in de kleuren zwart en wit (en ook vaak rood!) terug ziet komen. Je doelgroep moet zich willen associëren met jouw merk, dus zorg dat je jouw ideale klant goed onderzoekt voordat je jouw branding vastzet.

Herkenning

Het resultaat van een goede branding betekent dat mensen direct weten dat het over jouw merk gaat, zonder dat ze de naam van jouw merk nog gezien hebben. Denk hierbij aan het ‘swoosh’-logo van Nike of het appeltje van Apple. Er zijn maar weinig mensen op de wereld die niet weten over welk merk het dan precies gaat, ook als ze geen fan zijn van het merk. Dat is het effect van goede branding. Nu zeggen we niet dat je moet concurreren met deze grote merken, maar behandel jouw bedrijf alsof het de volgende Apple wordt. Zo kijk je zelf ineens heel anders tegen je bedrijf en merk aan en zal je andere keuzes maken.

Hoe ga je te werk?

Een sterk merk neerzetten doe je in meerdere stappen. Ten eerste start je met een logische huisstijl, die zowel bij jouw identiteit als die je doelgroep past. Dit omvat niet alleen je logo, maar ook de tone of voice en de kleuren die je gebruikt. Durf indruk te maken, want muurbloempjes blijven nu eenmaal niet echt hangen bij je klanten. Probeer het merk zo uniek en memorabel mogelijk neer te zetten. Als jouw potentiële klant meerdere sites heeft vergeleken is het de bedoeling dat die van jou is blijven hangen en niet weggevaagd is in de massa.

Als jouw huisstijl staat als een huis (woordgrapje!) dan kun je door naar de volgende stap. Deze huisstijl voer je door in alles wat jouw bedrijf uitstraalt. Denk hierbij aan je website, visitekaartjes, flyers en zelfs in de pennen die je weggeeft aan je klanten. Zorg dat alles hetzelfde uiterlijk heeft en dat men het hierdoor direct kan herkennen. Dit oogt niet alleen professioneel, maar zorgt ook direct voor een connectie met je klanten. Je hebt de boel op orde en bent betrouwbaar; dat is wat je uitstraalt.

Wil je dat wij met je meedenken over jouw huisstijl om een krachtig merk neer te kunnen zetten? We verzorgen graag een brandbook voor jou, waarin jouw volledige huisstijl wordt samengevat.

Sharing is caring!

Onze diensten

Meer blogs

Thuiswerken anno 2020

Na de eerste corona uitbraak werd thuiswerken de nieuwe norm. Voor sommigen totale paniek, voor anderen hemel op aarde. Maar één ding had iedereen gemeen,

Blog lezen