fbpx

Stopt Meta met het targetten op interesses en moeten we gaan betalen voor ons account?

Wat is er nou allemaal precies aan de hand? Laten we beginnen bij het feit dat Meta (moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp) in Australië en Nieuw-Zeeland ‘Meta Verified’ aan het uitrollen is. Meta Verified is een abonnementsvorm waarbij je maandelijks een bedrag gaat betalen om een geverifieerd account te

Wat is er nou allemaal precies aan de hand? Laten we beginnen bij het feit dat Meta (moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp) in Australië en Nieuw-Zeeland ‘Meta Verified’ aan het uitrollen is. Meta Verified is een abonnementsvorm waarbij je maandelijks een bedrag gaat betalen om een geverifieerd account te krijgen op Facebook en Instagram. Een geverifieerd account gaat je voordelen opleveren zoals een vinkje achter je naam, toegang tot een helpdesk, betere zichtbaarheid, groter bereik en verdere exclusieve functies. Hoe dit gaat uitpakken zal de tijd ons leren, maar dat het gaat komen is zeker!

Lees hier alles over Meta Verified.

Maar waarom? Meta voelt de bui al hangen! Onlangs is besloten dat grote spelers zoals Meta, niet langer zonder toestemming, jou mag tracken. Alle iPhone gebruikers kennen dit al sinds 2021, zij krijgen namelijk onderstaande melding:

Uit onderzoek blijkt dat wereldwijd 88% van de iPhone-gebruikers kiest voor “vraag app om niet te tracken”.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5229558/apple-ios-iphone-tracking-facebook-privacy-reclame-volgen

Dat betekent dat je 88% van de iPhone-gebruikers nu al niet meer kan targetten via interesses en demografische gegevens in advertenties. Zo’n zelfde melding gaat binnenkort bij IEDEREEN te zien zijn. Maar als we weten dat 88% van de iPhone-gebruikers dit al weigert, zal binnenkort maar een heel klein deel overblijven die nog te targetten is op interesses en demografische gegevens. En dat is niet meer interessant voor adverteerders omdat de kosten voor zo’n advertentie enorm zullen stijgen, en uiteraard een groot deel niet meer te targetten is.

Bron: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20220412IPR27111/digital-services-act-agreement-for-a-transparent-and-safe-online-environment

Dit betekent dat de inkomsten van Meta enorm gaan dalen. Dat zien zij natuurlijk ook door alle nieuwe wet- en regelgeving, met als gevolg Meta Verified en om zo op een andere manier inkomsten te kunnen genereren.

Dan vraag jij je natuurlijk af: “Hoe nu verder?”. Want als je binnenkort niet meer kan targetten op interesses en demografische gegevens, hoe ga ik dan mijn klanten bereiken? Blijf vooral organisch posten en groeien. En zorg ervoor dat je SEO op orde is. Ga daarnaast aan de slag met het verzamelen van gegevens van jouw (potentiële) klanten. Verzamel e-mailadressen en bouw je eigen database met gegevens op.

Wil jij weten hoe je dit moet aanpakken? Meld je dan hieronder aan! Ik mail je binnenkort de oplossing om op korte termijn nog gegevens te verzamelen van potentiële klanten en een database op te bouwen.


Aanmelden

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs