Online marketing is booming business. Goed nieuws voor ons! Maar ook voor jou. Waarom? Door het toepassen van online marketing en een waterdichte strategie groeit jouw bedrijf. Een goede strategie is zeer belangrijk voordat je van start gaat met alle marketingactiviteiten. Ontdekken wat je zelf kunt doen als het gaat om online marketing? Hier vind je een aantal tips voor een goede online marketing strategie voor jouw bedrijf! Let’s grow your business!

 

Tips online marketing strategie voor jouw bedrijf

 

Wie, wat, waar?
Bepaal allereerst jouw doelgroep, wie wil je bereiken? Dan kijk je naar de kernboodschappen en visie, wat wil je overbrengen en wat moet het opleveren? Ook belangrijk, op welke kanalen, wáár, ga je dit plaatsen? Ga je gebruik maken van een website of webshop? Daarnaast is een doelstelling ook belangrijk, dan werk je ergens naartoe, een beetje motivatie kan geen kwaad natuurlijk. Dromen mag, maar zorg dat je doelstelling realistisch is, puur om teleurstellingen voor jezelf te voorkomen. Zet bovengenoemde conclusies over je online marketing strategie in een duidelijk plan waar je later op terug kan vallen.

KPI is KEY
Ben jij al bekend met de term KPI? Deze afkorting staat voor kritieke prestatie-indicatoren. Met een KPI kun je de prestaties van jouw bedrijf meten. Op deze manier zorg je ervoor dat de voortgang van jouw doelstellingen meetbaar is. Heb jij jouw doel al behaald? Of nog niet? Een KPI kun je altijd bijstellen!

Social media
Bekijk jouw wie, wat, waar en ga aan de slag. Je richt de gekozen kanalen in zoals je beschreven hebt in jouw plan voor jouw online marketing strategie. Gebruik als profielfoto altijd jouw logo. Zorg ervoor dat jouw kanalen voorzien zijn van goede en duidelijke informatie én beeldmateriaal. Laat weten wat je doet en waar je voor staat, het moet in één oogopslag duidelijk zijn. Verwerkt dit in je omslagfoto, bio en op alle andere mogelijke plekken op social media. Posts minimaal 3 keer per week relevante content met een tekst die enthousiasmeert. Laat in de eerste zin al weten wat jij wilt overbrengen. Lok reacties uit in je laatste zin en werk met linkjes naar jouw website of webshop. Maak ook gebruik van stories, deze worden vaak vergeten. Men onderschat het bereik hiervan, stories worden soms vaker gezien dan een organische post. Bied jij producten aan? Werk dan met Facebook en Instagram shop!

Website of webshop
Een website of webshop is onmisbaar. Je hebt een platform nodig waar jouw potentiële klanten informatie op kunnen vinden, contact kunnen opnemen met het bedrijf, afspraken kunnen maken, producten kunnen kopen, diensten kunnen bekijken enzovoort. Ook bij het opzetten van een website of webshop maak je gebruik van je strategieplan. Wat wil jouw doelgroep zien? Bied je diensten aan of alleen producten? Hoe ga je het vormgeven? Welke service wil je graag bieden? Wat kun je doen om je te onderscheiden van je concurrent? Maak een schets van hoe jij wil dat de website of webshop eruit komt te zien. Ga daarna aan de slag óf laat het uitbesteden. Staat de website of webshop? Maak dan gebruik van Google Analytics, zo krijg je inzicht over wat er precies gebeurd op je website. Wie op welke pagina afhaakt, of mensen het winkelmandje verlaten en zo zie je waar er verbeterpunten liggen. Blijf analyseren, optimaliseren, testen en doorgaan.

Er zijn nog veel meer manieren om online marketing toe te passen. Bij iedere marketingactiviteit hoort een andere online marketing strategie. Maar de basis kun je toepassen op alles. Heb jij nog vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op, wij gaan graag met je in gesprek. Ben je benieuwd naar meer interessante en informatieve blogs? Neem dan een kijkje op onze blogpagina!