WhatsApp
1

Tips voor het laten bouwen van een website

Het laten bouwen of vernieuwen van een website kan een uitdagend proces zijn. Daarom delen we in deze blog waardevolle tips voor het laten bouwen van een website die aan alle moderne eisen voldoet. Vaak zien we websites die niet responsive zijn, met knoppen die niet werken of onduidelijke functies.

Het laten bouwen of vernieuwen van een website kan een uitdagend proces zijn. Daarom delen we in deze blog waardevolle tips voor het laten bouwen van een website die aan alle moderne eisen voldoet. Vaak zien we websites die niet responsive zijn, met knoppen die niet werken of onduidelijke functies. Dit lijstje helpt je om die valkuilen te vermijden en zorgt ervoor dat jouw website professioneel en gebruiksvriendelijk wordt.

Of je nu een nieuwe website wilt laten bouwen, je huidige website wilt vernieuwen, of in gesprek gaat met een webdesigner, deze tips voor het laten bouwen van een website zijn essentieel.

1. De Prijs

De kosten voor het bouwen van een website kunnen sterk variëren, afhankelijk van je wensen en de complexiteit van het project. Hier een overzicht:

Gratis
Er zijn systemen waarmee je gratis websites kunt bouwen, maar deze hebben vaak veel beperkingen. Voor een professionele bedrijfswebsite is dit meestal niet aan te raden.

€500,- tot €1000,-
Zelfstandige websitebouwers in dit tarief kunnen mooie websites maken. Vraag altijd om een portfolio en controleer wat er bij de prijs is inbegrepen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een standaard thema waardoor jouw branding niet tot zijn recht komt.

€1000,- tot €1500,-
Voor dit bedrag krijg je meestal een website met een thema die voor jou wordt aangepast. Dit is een gangbare prijsklasse voor eenvoudige website. Maar er zal niet veel “eigen” aan zijn.

€1500,- tot €3000,-
Voor dit bedrag krijg je meestal een op maat gemaakte website of webshop. Dit is een gangbare prijsklasse voor professionele website of webshop, die helemaal voldoet aan jouw wensen en eisen.

€25.000,- of meer
Voor dit bedrag heb je een website met complexe functies en maatwerkopties. Denk aan een marktplaats of bol.com.

2. Look and feel

Bepaal vooraf de gewenste look and feel van je website. Denk aan kleuren, foto’s en de algehele stijl. Inspiratie kun je opdoen door websites te bekijken die je aanspreken en deze input te delen met je webdesigner. Heb je een huisstijlhandboek lever die dan aan zodat de website ontworpen kan worden a.d.h.v. dit document.

3. Wat is je Doel?

Heb een duidelijk doel voor ogen: wil je dat bezoekers iets kopen, contact opnemen of direct begrijpen wat jouw bedrijf doet? Een heldere doelstelling is cruciaal voor het succes van je website.

4. Bouw vanuit de klant

Het ontwerp van je website moet vanuit het perspectief van de klant. Maak bijv. de navigatie logisch en duidelijk, zodat bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken. Heb je een oudere doelgroep? Maak lettertypes dan niet te klein. Heb je een jongere doelgroep maak het dan visueel duidelijk met afbeeldingen en CTA’s.

5. Voorkom lange teksten

Houd teksten kort en bondig. Online gebruikers willen snel schakelen. Verdeel informatie in kleine, overzichtelijke blokken met titels, teksten en knoppen.

6. Live gang

Een website is nooit helemaal klaar. Na de lancering is het belangrijk om je website te blijven monitoren en verbeteren. Voeg regelmatig nieuwe content toe, zoals blogs of nieuwsitems, om relevant te blijven voor zoekmachines. Lees zo nu en dan je teksten door of informatie nog up-to-date is en klopt.

7. Updates & aanpassingen

Als je website is gebouwd met systemen zoals WordPress, zorg dan dat je op de hoogte bent van updates. Vraag je websitebouwer of hij deze updates voor je bijhoudt om beveiligingsproblemen te voorkomen.

8. Social media

Koppel je social media kanalen aan je website. Laat icons met links naar je Facebookpagina, Instagram Feed, Pinterest en andere platformen toevoegen.

9. Google

Laat je websitebouwer een Google Analytics account voor je aanmaken. Hiermee kun je websitebezoeken meten en waardevolle inzichten verkrijgen. Zorg ook dat je website wordt toegevoegd aan Google Webmaster Tools voor een optimale indexering.

10. SEO

Vraag je websitebouwer naar de mogelijkheden voor SEO. Een goede SEO-strategie kan je helpen hoger te scoren in zoekmachines en meer bezoekers te trekken.

11. Extra’s

Overweeg aanvullende functies zoals een blog, zoekfunctie, portfolio, nieuwsbrief inschrijfformulier, contactformulier of pop-ups. Deze kunnen je website functioneler en aantrekkelijker maken.

12. Belangrijke vragen

Stel je websitebouwer deze vragen om een goede samenwerking te waarborgen:
– Wordt er van tevoren gezorgd voor een ontwerp?
– Hoeveel verschillende ontwerpen ontvang ik?
– Mag ik zelf voorbeelden aanleveren voor het ontwerp?
– Krijg ik uitleg over het CMS?
– Mag ik zelf in het CMS werken?
– Zorgen jullie voor de updates van het CMS?
– Wat bieden jullie qua WordPress service en onderhoud?
– Wanneer betaal ik voor eventueel meerwerk?
– Wanneer wordt de website opgeleverd?
– Wordt er ook een e-mailadres voor mij aangemaakt?
– Moet mijn website worden verhuisd? Zo ja, wie regelt de verhuizing?
– Wat zijn de kosten voor hosting?

Hopelijk helpen deze tips voor het laten bouwen van een website je bij het laten bouwen van een website. Wil je een website laten maken? Neem gerust contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken!

Ilona

Meer weten?

Vond je dit interessant maar wil je meer weten? Neem gerust contact met mij op.

Nieuwste blogs