fbpx

Tips voor het laten bouwen van een website

Tips voor het laten bouwen van een website Waar moet je aan denken wanneer je een website laat bouwen of vernieuwen? In deze blog geef ik je tips voor het laten bouwen van een website of het laten aanpassen van je website. We zie heel vaak websites voorbij komen die niet

Tips voor het laten bouwen van een website

Waar moet je aan denken wanneer je een website laat bouwen of vernieuwen? In deze blog geef ik je tips voor het laten bouwen van een website of het laten aanpassen van je website. We zie heel vaak websites voorbij komen die niet voldoen aan bepaalde standaard eisen. De website is bijvoorbeeld niet responsive, buttons en CTA’s die niet klikbaar zijn of onduidelijk wat je nou eigenlijk kan doen op de website of wat het bedrijf überhaupt doet. Er zijn natuurlijk heel veel dingen waar je aan moet denken daarom hebben wij een lijstje gemaakt met punten die belangrijk zijn voor een website.

Dit lijstje met tips voor het laten bouwen van een website is bedoeld wanneer je:

  • Een nieuwe website laat bouwen;
    Je huidige website wil laten vernieuwen;
    In gesprek gaat met een webdesigner.

1. DE PRIJS

De prijzen verschillen enorm bij bedrijven die websites bouwen, maar de prijs is wel een belangrijk aspect. Het ligt natuurlijk aan wat je precies wil laten bouwen en voor welke extra opties je kiest. Maar als een websitebouwer €3000,- vraagt voor een eenvoudige website met enkele pagina’s en een paar extra opties, dan weet je dat dat niet klopt.

GRATIS
Er zijn systemen waarmee je gratis websites kan bouwen, maar daar zitten veel beperkingen aan. Wil je een serieuze website laten maken voor je bedrijf dan is dit niet aan te raden.

€250,- tot €1250,-
Zelfstandige websitebouwers die in dit tarief vallen kunnen erg mooie websites maken, check van te voren wel wat je krijgt voor die prijs en vraag altijd om een portfolio. Bevalt het je dan kan je ja zeggen, spreekt het je niet aan? Zoek dan verder.

€1250,- tot €4000,-
Vraag je offerte aan en krijg je een bedrag tussen de €1250,- en €4000,- terug mag je er vanuit gaan dat dit een website wordt die custom made is. Of er wordt gewerkt met speciale thema’s en het wordt helemaal op maat gemaakt.

€25.000,- of meer
Websites zoals marktplaats of bol.com hebben aardig wat besteed aan hun website. Dit zijn websites met opties en functies die speciaal voor de website worden geschreven door programmeurs.

2. LOOK AND FEEL

Zorg dat je van te voren duidelijk in kaart brengt wat de look en feel moet zijn. Je wil natuurlijk dat je website mooi is, al is dat niet het belangrijkste van een website, maar toch. Vaak als mijn klanten niet weten wat ze precies willen, laat ik ze zoeken naar websites van bedrijven die hun aanspreken, waar ze een goed gevoel bij hebben. Die input kan ik als webdesigner meenemen in de bouw van hun eigen website. Bepaal ook de foto’s die je op je website wil hebben en waar die bij horen.

Geef aan de webdesigner door met welke kleuren je wil werken, ik werk zelf vaak met kleuren uit het logo. Heeft je logo de kleur zwart of wit zorg dat voor een accent in je website.

3. WAT IS JE DOEL?

Zorg dat je van te voren een duidelijk doel voor ogen hebt. Wil je dat iemand iets bij je koopt, wil je dat iemand contact opneemt of direct inzicht heeft in wat je bedrijf doet? Een doel is heel erg belangrijk omdat je anders net zo goed géén website kan bouwen. Geld besteden aan een website waar je alleen wat afbeeldingen op plaatst en je missie en visie op duidelijk maakt gaat je weinig tot geen klanten opleveren.  

4. BOUW VANUIT DE KLANT

Jij kent je bedrijf door en door. Maar een bezoeker op de website, een potentiële klant waarschijnlijk niet. Zorg er dus voor dat je je navigatie inricht vanuit het oogpunt van de klant. Zorg dat duidelijk is wat hij/zij op de website kan doen en vinden. Vraag jezelf af want de bezoeker op je website mogelijk zou willen weten of waar hij/zij naar op zoek is. Iemand die zoekt in Google naar website laten maken en uitkomt op mijn website ziet direct een optie voor meer info over webbuilding.

5. VOORKOM LANGE TEKSTEN 

We snappen dat je natuurlijk zoveel mogelijk informatie wil geven maar een tekst van 3000 woorden op 1 pagina werkt niet, tenzij het een interessante blog is natuurlijk! Maar in de meeste gevallen haken lezers af als een tekst te lang is. De online gebruiker wil schakelen en het liefst zo snel mogelijk. Zorg dat je alle informatie zo kort en bondig houdt en deze op deelt in kleine stukjes, titel, tekst, button. Zo help je diegene met scannen en of de informatie die hij/zij zoekt bij jou te vinden is.

Het is jouw website! Niet die van de websitebouwer

6. LIVE GANG

Een website is nooit klaar, wanneer de website live gaat staat natuurlijk het grootste gedeelte zoals jij dat hebt bepaalt. Maar daarna is het belangrijk om je website in de gaten te houden. Heb je een hoog bounce percentage? Waar kan er beter? Zorg voor content in de vorm van een blog of deel nieuws items. Je wil namelijk ook voor de zoekmachines up-to-date blijven.

7. UPDATES & AANPASSINGEN 

Wanneer je je website laat bouwen in bijvoorbeeld WordPress of Joomla krijg je te maken met updates. Vraag altijd even aan de websitebouwer of hij dit bijhoudt of dat je dit zelf moet doen. Voer je die updates niet uit krijg je te maken met beveiligingsproblemen. Wij checken altijd alle updates voor alle websites die we hebben gebouwd. 

Wil je zelf dingen kunnen aanpassen of laat je dat doen? Heb je echt geen kaas gegeten van websites en systemen, laat dan je websitebouwer de aanpassingen doen. Heb je enige feeling met cms dan kan je het zelf gaan doen. Maar houdt er altijd rekening mee dat als je het zelf doet er iets mis kan gaan en je niemand kan inschakelen om je te helpen het weer goed te krijgen. 

8. SOCIAL MEDIA

Heb je verschillende social media kanalen? Laat die dan koppelen aan je website. Laat je websitebouwer icons plaatsen met daarin de link naar je Facebookpagina, maar je kan ook kiezen voor een Instagram Feed, Pinterest enzovoort.  Je kunt bijvoorbeeld je blog berichten delen op social media. 

9. GOOGLE

Zorg ervoor dat je websitebouwer direct een Google Analytics account voor je aanmaakt. Hiermee meet je namelijk je website bezoeken maar ook het bounce percentage en nog veel meer informatie. Weet je zelf hoe het werkt dan kan je ook de code zelf aanleveren. Zorg ervoor dat jij de eigenaar bent van het account en niet de websitebouwer. Laat je website ook toevoegen aan Google Webmastertools, dit werkt ook met een code in je website. Door je website aan Google Webmastertools toe te voegen kan Google je website indexeren. Dit gebeurt a.d.h.v. een sitemap, dat is een soort samenvatting van alles wat op je website staat. Die laadt je in Google Webmastertools zodat google je website kan gaan indexeren.

10. SEO

Vraag naar opties voor SEO en of je websitebouwer dit voor je kan realiseren. Wil je alles uit SEO halen, dan moet je daarvoor betalen. Maar er zijn heel veel dingen die bijdragen aan SEO waar de websitebouwer je bij kan helpen.

11. EXTRA’S

Denk er ook over na of je een blog wil, een zoekfunctie, een portfolio, nieuwsbrief inschrijfformulier, buttons, contactformulier, of pop-up allemaal opties die je kan laten installeren in de website door je websitebouwer.

12. BELANGRIJKE VRAGEN

Met onderstaande vragen kan je terecht bij je websitebouwer zodat jullie samen een duidelijke en goede samenwerking aan kunnen gaan.

  • Wordt er van te voren gezorgd voor een ontwerp?
  • Hoeveel verschillende ontwerpen ontvang ik?
  • Mag ik zelf voorbeelden aanleveren voor het ontwerp?
  • Krijg ik uitleg over het CMS waar mee wordt gewerkt?
  • Mag ik zelf in het CMS werken?
  • Zorgen jullie voor de updates van het CMS?
  • Wat bieden jullie als service?
  • Wanneer betaal ik voor eventueel meerwerk?
  • Wanneer wordt de website opgeleverd?
  • Wordt er ook een e-mailadres voor mij aangemaakt?
  • Moet mijn website worden verhuisd?
  • Zo ja, wie regelt de verhuizing?
  • Als ik hosting bij jullie afneem wat zijn daarvoor de kosten?

Hopelijk heb je iets aan deze tips voor het laten bouwen van een website. Wil je een website of webshop laten bouwen? Neem dan gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs