fbpx Skip to content

Wat is een call to action?

Als je een website laat ontwerpen en bouwen voor je bedrijf, zal je vast een vraag krijgen in de trant van: ‘Hoe wil je de call to action vormgeven?’ Als je niet thuis bent in de onlinewereld zal de term ‘call to action’ waarschijnlijk je eerstvolgende zoekopdracht zijn in Google. Precies om die reden willen we je graag vertellen wat een call to action precies is, waarom het belangrijk is om deze op je website te hebben en een paar voorbeelden geven van goede CTA’s. Lees je mee?

Wat is een call to action?
Een call to action is een manier om de gebruiker van jouw website aan te zetten om iets te doen. Dit kunnen meerdere dingen zijn. Misschien wil je je klantenbestand vergroten en wil je dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Een andere call to action zou kunnen zijn dat ze een offerte opvragen voor een bepaalde dienst of dat ze zich inschrijven voor jouw leertraject. Kortom, je wilt dat de lezer actie onderneemt en actief meedoet met jouw website. Deze CTA’s vind je meestal in de vorm van een knop waar de gebruiker mee door kan klikken.

Do’s en don’ts bij CTA’s
Wat we eigenlijk liever helemaal niet meer zien zijn call to actions in de vorm van: “Klik hier” of “Lees meer” of “Meer informatie”. Niet alleen is dit een beetje saai, ook geeft het de lezer weinig enthousiasme om door te klikken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand verveelt raakt tijdens het bekijken van jouw website. Je wilt hem of haar juist inspireren en het gevoel geven van ‘Ja, dit wil ik!’. Je kunt dus beter kiezen voor termen als ‘Schrijf mij in!’, “Ik doe mee!’ of ‘Vertel me meer!’. Het heet niet voor niets een call to action, dus zorg dat je jouw publiek enthousiasmeert en tot actie aanzet. Een andere don’t is om de call to action niet op te laten vallen, bijvoorbeeld door de knop dezelfde kleur te geven als de achtergrond van je website. Hierdoor valt deze weg en is het voor de gebruiker niet duidelijk waar hij op moet klikken. In plaats daarvan kun je de CTA-button een andere kleur geven of omranden met een felle kleur. Zo is deze niet te missen en klikt een bezoeker hier sneller op.

Waar plaats je de call to action?
Natuurlijk wil je dat bezoekers jouw volledige webtekst eerst lezen, voordat ze ergens anders naartoe gaan. Helaas moeten we je teleurstellen, want jouw gebruikers scannen de webtekst en gaan eerst op zoek naar jouw aanbod. Vaak zijn ze niet zomaar op jouw website beland en willen ze zo snel mogelijk informatie vergaren. Om die reden moet je meerdere call to actions per webpagina plaatsen en niet alleen aan het einde van de pagina. We raden dus vooral aan om nog voor het begin van je webtekst, boven aan de pagina een call to action te plaatsen. Je kunt dezelfde CTA vervolgens nog eens herhalen aan het einde van de pagina, om er zeker van te zijn dat ze hem niet gemist hebben. Gebruik er maximaal twee per pagina, zodat je bezoeker niet overweldigd wordt door alle opties. Keuzestress hoort niet voor te komen op jouw site!

Sharing is caring!

Onze diensten

Meer blogs

Thuiswerken anno 2020

Na de eerste corona uitbraak werd thuiswerken de nieuwe norm. Voor sommigen totale paniek, voor anderen hemel op aarde. Maar één ding had iedereen gemeen,

Blog lezen