fbpx

Wat is een call to action?

Als je een website laat ontwerpen voor je bedrijf zal je vast een vraag krijgen in de trant van: ‘Hoe wil je de call to action vormgeven?’ Als je niet thuis bent in de onlinewereld zal de term ‘call to action’ waarschijnlijk je eerstvolgende zoekopdracht zijn in Google. Wat is

Als je een website laat ontwerpen voor je bedrijf zal je vast een vraag krijgen in de trant van: ‘Hoe wil je de call to action vormgeven?’ Als je niet thuis bent in de onlinewereld zal de term ‘call to action’ waarschijnlijk je eerstvolgende zoekopdracht zijn in Google. Wat is een call to action en waarom is het belangrijk om deze op je website te hebben? Wij vertellen je er alles over en we geven je een paar voorbeelden van goede CTA’s (afkorting call to action). Lees je mee?

Wat is een call to action?

Een call to action is een manier om de gebruiker van jouw website aan te zetten om iets te doen. Dit kunnen meerdere dingen zijn. Misschien wil je je klantenbestand vergroten en wil je dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Een andere call to action zou kunnen zijn dat (potentiële) klanten een offerte kunnen opvragen voor een bepaalde dienst of dat ze zich inschrijven voor jouw leertraject. Kortom, je wilt dat de lezer actie onderneemt en een actieve bijdrage levert op jouw website. Deze CTA’s vind je meestal in de vorm van een knop waar de gebruiker mee door kan klikken.

Do’s en don’ts bij CTA’s

Wat we eigenlijk liever niet meer zien zijn call to actions in de vorm van: “Klik hier” of “Lees meer” of “Meer informatie”. Niet alleen is dit een beetje saai, ook geeft het de lezer weinig enthousiasme om door te klikken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand verveelt raakt tijdens het bekijken van jouw website. Je wilt hem of haar juist inspireren en het gevoel geven van ‘Ja, dit wil ik!’. Je kunt dus beter kiezen voor termen als ‘Schrijf mij in!’, “Ik doe mee!’ of ‘Vertel mij meer!’. Het heet niet voor niets een call to action, dus zorg dat je jouw publiek enthousiasmeert en tot actie aanzet. Een andere don’t is om de call to action niet op te laten vallen, bijvoorbeeld door de knop dezelfde kleur te geven als de achtergrond van je website. Hierdoor valt deze weg en is het voor de gebruiker niet duidelijk waar hij op moet klikken. In plaats daarvan kun je de CTA-button een andere kleur geven of omranden met een felle kleur. Zo is deze niet te missen en klikt een bezoeker sneller op de knop.

Waar plaats je de call to action?

Natuurlijk wil je dat bezoekers jouw volledige webtekst eerst lezen, voordat ze ergens anders naartoe gaan. Helaas moeten we je teleurstellen, want jouw gebruikers scannen de webtekst en gaan eerst op zoek naar jouw aanbod. Vaak zijn ze niet zomaar op jouw website belandt en willen ze zo snel mogelijk informatie vergaren. Om die reden moet je meerdere call to actions per webpagina plaatsen en niet alleen aan het einde van de pagina. We raden dus vooral aan om nog vóór het begin van je webtekst, boven aan de pagina een call to action te plaatsen. Je kunt dezelfde CTA vervolgens nog eens herhalen aan het einde van de pagina, om er zeker van te zijn dat ze hem niet gemist hebben. Gebruik er maximaal twee per pagina, zodat je bezoeker niet overweldigd wordt door alle opties. Keuzestress hoort niet voor te komen op jouw site!

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs