fbpx

Wat is linkbuilding en hoe werkt het?

In de steeds veranderende wereld van zoekmachineoptimalisatie is één term die steeds weer opduikt: linkbuilding. En dat zal in 2024 niet veranderen. Maar wat is linkbuilding nu eigenlijk? En hoe zet je het in? Wij vertellen je graag alle ins en outs over linkbuilding in dit artikel! Wat is linkbuilding?

In de steeds veranderende wereld van zoekmachineoptimalisatie is één term die steeds weer opduikt: linkbuilding. En dat zal in 2024 niet veranderen. Maar wat is linkbuilding nu eigenlijk? En hoe zet je het in? Wij vertellen je graag alle ins en outs over linkbuilding in dit artikel!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links op andere websites naar jouw eigen site. Deze links, vaak backlinks genoemd, zijn essentieel voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Waarom? Omdat zoekmachines zoals Google deze links zien als een stem van vertrouwen. Hoe meer kwalitatieve links naar jouw site leiden, hoe hoger jouw website zal scoren in de zoekresultaten.

Naast SEO-voordelen, kunnen backlinks ook voor direct websiteverkeer zorgen. Gebruikers die klikken op links naar jouw site vanaf andere sites worden ‘referral verkeer’ genoemd, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en conversies.

Zijn jouw concurrenten actief bezig met linkbuilding? En jij nog niet? Zonde! Want dan zullen zij waarschijnlijk hoger ranken en meer zichtbaar zijn dan jij. Effectieve linkbuilding kan je een voorsprong geven op de concurrentie. Mits je het goed doet… 

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding kan op verschillende manieren worden toegepast. Lees hier onze stapsgewijze uitleg:

  • Content creatie: Het begint allemaal met het creëren van hoogwaardige, informatieve en waardevolle content op je website. Deze content moet zó goed zijn dat andere websites het waard vinden om ernaar te linken.
  • Onderzoek: Vervolgens onderzoek je welke websites relevant zijn binnen jouw branche. Dit kunnen blogs, nieuwsportalen, of zelfs directories zijn.
  • Outreach: Nadat je potentiële websites hebt geïdentificeerd, neem je contact met hen op. Je stelt je website voor en vraagt of ze geïnteresseerd zouden zijn in een samenwerking in de vorm van linkbuilding.
  • Gastbloggen: Een andere populaire methode is het schrijven van gastblogs voor andere websites in je branche. Hiermee kun je je expertise tonen en krijg je vaak de mogelijkheid om naar je eigen website te linken.
  • Linkruil: Soms kun je afspreken met andere website-eigenaren om naar elkaars content te linken. Hier moet je wel mee oppassen omdat zoekmachines dit kunnen zien als manipulatief en dat zorgt voor het averechtse effect.
  • Monitoring en analyse: Na het verkrijgen van links is het belangrijk om de prestaties te monitoren. Dit betekent het bijhouden van de ranking van je website, het analyseren van het verkeer dat via de backlinks komt, en het evalueren van de kwaliteit van de backlinks.

Let op: Succesvolle linkbuilding is alleen mogelijk als je samenwerkt met écht relevante partners voor jouw branche. Zomaar overal links laten plaatsen of samenwerken met partnes die niet in jouw branche opereren heeft geen nut.

De toekomst van linkbuilding

Linkbuilding blijft een heel belangrijk onderdeel van SEO. Naarmate zoekmachines slimmer worden, wordt de kwaliteit van links steeds belangrijker. Focus dus op het opbouwen van natuurlijke, kwalitatieve links die waarde toevoegen voor je websitebezoekers. Dus, waar wacht je nog op!? Linkbuilden maar!

Wil je meer weten over linkbuilding? En alle mogelijkheden op het gebied van marketing? Neem dan gerust contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden! Onze marketing experts gaan graag voor

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs